راه‌های صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۴

کیسکوکه هوندا با زدن گل مساوی به استرالیا در دقیقه ۹۱ حکم صعود ژاپن به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را امضا کرد. صعود مقتدرانه شاگردان آلبرتو زاکه‌رونی در شرایطی رخ داده است که هنوز دو بازی دیگر تا پایان دور مقدماتی باقی مانده است.

ژاپن که نخستین بار در جام جهانی ۱۹۹۸ فرصت حضور در این بازی‌ها را یافت، پس از آن در تمام ادوار جام جهانی حاضر بوده و این پنجمین صعود متوالی قدرت برتر فوتبال آسیا به جام جهانی است.

در گروه دوم که وضعیتش تا روز آخر نامشخص خواهد ماند، چهار تیم دیگر برای صعود مستقیم یا کسب سهمیه سوم و راهیابی به مرحله حذفی تلاش می‌کنند. عمان شگفتی‌ساز جدید فوتبال آسیا پس از برتری مقابل ایران در بازی دوستانه، عراق را هم در دیدار رسمی شکست داد تا به رده دوم جدول صعود کند.

در این گروه، استرالیا دو بازی خانگی مقابل اردن و عراق را پیش رو دارد و در صورت کسب پیروزی در هر دو مسابقه، به عنوان تیم دوم راهی جام جهانی خواهد شد. عمان، اردن و عراق نیز امیدوار به ناکامی استرالیا در دو بازی خانگی و برتری خودشان در بازی‌های آتی هستند.

راه‌های صعود ایران به جام جهانی

در گروه اول تیم غول‌کش لبنان با تساوی در برابر کره جنوبی، نخستین تیم حذف شده لقب گرفت. قطر نیز فقط روی کاغذ دارای اندکی بخت برای صعود به عنوان تیم سوم است و حتی تساوی خانگی ایران مقابل لبنان، حکم به حذف کامل قطر خواهد داد.

لبنان در بیروت میزبان کره جنوبی بود و توسط حسن معتوک پیش افتاد. لبنان که سابقه غلبه بر ایران و کره جنوبی را دارد، در دقیقه ۹۸ با گل «چی وو کیم» دروازه‌اش باز شد تا بازی با تساوی ۱-۱ به پایان برسد.

ولید اسماعیل از لبنان در وقت‌های اضافی بازی با دریافت کارت زرد دوم از زمین اخراج شد تا فرصت حضور مقابل ایران را هم از دست بدهد.

ایران با پیروزی احتمالی مقابل لبنان در ورزشگاه آزادی ۱۳ امتیازی خواهد شد. در صورت تساوی کره جنوبی مقابل ازبکستان، ایران در صدر جدول قرار خواهد گرفت.

هر دو بازی، سه‌شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد. کره جنوبی میزبان ازبکستان است که تیم پیروز آن مسابقه در آستانه جام جهانی خواهد ایستاد. در حال حاضر کره و ازبکستان ۱۱ امتیازی هستند، اما تفاضل گل کره جنوبی بهتر است.

نزدیکی امتیازات به نحوی است که ایران می‌تواند در صورت برتری در دو بازی بعدی، صدرنشین گروه نیز لقب بگیرد و صعودی مقتدرانه به جام جهانی داشته باشد. اما در صورت برتری مقابل لبنان و شکست یا تساوی احتمالی در برابر کره جنوبی، نتایج ازبکستان مقابل کره و قطر تعیین‌کننده خواهد شد.

در صورتی که ایران به مقام سوم گروه خود برسد، در مرحله حذفی ابتدا باید با تیم سوم گروه مقابل در دو بازی رفت و برگشت رویارو شود. فعلاً عمان و اردن گزینه‌های اصلی برای رتبه سوم هستند، اما ممکن است عراق یا حتی استرالیا نیز در این رده قرار بگیرند.

تیم پیروز از مجموع دو بازی، باز در دو بازی رفت و برگشت به مصاف نماینده پنجم آمریکای جنوبی خواهد رفت که در واقع به خاطر میزبانی برزیل و معاف بودن سلسائو از مرحله مقدماتی، تیم یاد شده، قدرت ششم آمریکای جنوبی خواهد بود.

در حال حاضر آرژانتین شرایط مطلوبی دارد و صدرنشین مسابقات مقدماتی در منطقه کانمبول است. ۹ تیم در جدول حضور دارند و باید ۱۶ دور بازی کنند که فعلاً ۱۱ دور برگزار شده است. در حال حاضر ونزوئلایی‌ها تیم پنجم جدول هستند، اما دو بازی آخرشان را در خانه برگزار خواهند کرد و چه بسا مستقیم راهی جام جهانی شوند.

شیلی، کلمبیا و اروگوئه سه گزینه بعدی هستند که شاید در رده پنجم بایستند و رقیب تیم پنجم آسیا در مرحله حذفی شوند. با توجه به تعدد ستارگان این سه تیم در فوتبال اروپا و خصوصاً در نظر گرفتن صعود اروگوئه به نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۱۰، همان ونزوئلا در قیاس با بقیه تیم‌ها رقیبی ایده‌آل برای نماینده آسیاست. گرچه بهترین راه برای ایران، برتری مقابل دو رقیب آسیایی و صعود مستقیم به جام جهانی است.
Tags: , ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 نظرات

Leave a Reply