دیدار آخر پاپ بندیکت شانزدهم با مردم


پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان روز چهارشنبه، ۹ اسفند در آستانه کناره‌گیری تاریخی خود از مقام پاپی، ضمن تایید تلاطمات بسیار در دوران رهبری خود با هزاران زائری که در میدان سنت پیترو واتیکان گردآمده بودند، خداحافظی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که بیش از ۱۵۰ هزار زائر برای شنیدن آخرین سخنرانی عمومی پاپ آمده بودند، بندیکت که بر تخت پاپی نشسته بود، آسوده‌خاطر و خندان جلوه می‌کرد.

برخی از حاضران در میدان سنت پیترو پلاکاردهایی در دست گرفته بودند که روی آن نوشته شده بود: «بندیکت، دلمان برایت تنگ می‌شود» و «پاپ، قلب این شهر است».

در همین حال نیز می‌شد قطرات اشک را بر صورت برخی از کاردینال‌ها و اسقف‌ها تشخیص داد که در مراسم حضور یافته بودند.

بر اساس این گزارش، پاپ در این آخرین سخنرانی عمومی به‌صورت تلویحی دوره رهبری خود را با معجزه‌ای که در کتاب مقدس روایت شده، مقایسه می‌کند که شرح می‌دهد چگونه مسیح در حالی که به همراه حواریون خود در قایق ماهیگیری نشسته بود، دریای خروشان را آرام کرد.

پاپ گفت: «خداوند به ما روزهای آفتابی و نسیم ملایم را اعطا کرد، روزهایی که در آن ماهیگیری دلپذیر بود. اما همچنین لحظه‌هایی هم وجود داشت که در آن دریا توفانی بود و باد به شدت می‌وزید، ... گو این‌که که خدا خفته بود.»

او افزود: «اما من همیشه می‌دانستم که خدا در این قایق است و نیز همیشه می‌دانستم که قایق کلیسا برای من نیست، برای ما نیست، بلکه برای خداست و او اجازه نمی‌دهد که غرق شود.»

خبرگزاری فرانسه نوشته است، به نظر می‌رسد این جملات اشاراتی باشد به رسوایی‌های متعدد کلیسا در دوران رهبری پاپ بندیکت شانزدهم.

کلیسای کاتولیک در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی مواجه بوده که یکی از آنها رسوایی آزار جنسی کودکان توسط کشیش‌های ایرلندی است.

این ماجرا که در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده بود در سال ۲۰۱۰ پاپ بندیکت شانزدهم را وادار به موضع‌گیری علنی و اظهار تاسف کرد.

پاپ در سخنرانی امروز همچنین به دلایل کناره‌گیری از مقام خود هم اشاره کرد، اقدامی که او را به عنوان اولین پاپ از قرون وسطی تاکنون مطرح می‌سازد که این مقام کناره‌گیری کرده است.

بندیکت گفت: «من این اقدام را با آگاهی کامل نسبت به اهمیت و نوظهور بودن آن انجام دادم در عین حال که آرامش روحی عمیقی داشتم.»

او اما تاکید کرد که همچنان با دعاهای خود کلیسا را همراهی می‌کند.

خبر استعفای پاپ از رویدادهایی بود که در هفته‌های اخیر جهان را تحت تاثیر خود قرار داد. بندیک ۸۵ ساله دلیل این تصمیم خود را ناتوانی جسمانی در نتیجه سن بالا عنوان کرده و گفته بود که دیگر قادر نیست به وظایف خود به‌طور کامل عمل کند.

او از سال ۲۰۰۵ و در پی درگذشت پاپ ژان پل دوم به مقام رهبری کاتولیک‌های جهان رسید که چهره‌ای کاریزماتیک محسوب می‌شد. از این رو انتخاب بندیکت شانزدهم که پیش از آن با نام «ژوزف راتزینگر» فعالیت می‌کرد تصمیمی دشوار برای کاردینال‌های واتیکان بود.

واتیکان اعلام کرده است تا ماه نیمه ماه مارس رهبر بعدی کاتولیک‌های جهان را انتخاب خواهد کرد در حالی که بندیکت شانزدهم می‌تواند پس از استعفا نیز همچنان ردای پاپی را بپوشد.
Tags: , ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 نظرات

Leave a Reply